Misschien wel de belangrijkste uit jouw huisstijl. De kleuren geven jouw bedrijf een gezicht en hiermee laat je zien waar je voor staat. Zo heeft elke kleur een eigen betekenis; Blauw staat bijvoorbeeld voor: gedisciplineerd, professioneel en betrouwbaar. Rood staat voor: vastberaden, energiek en krachtig en zwart staat voor: onbekend, invloedrijk en dominant. Niet voor niets dus dat de logo’s van de meest invloedrijke bedrijven vaak zwart zijn.
Kleuren worden vaak vastgesteld en aan de hand van jouw doelgroep. Is jouw doelgroep merendeels vrouwelijk, dan is de kleur roze natuurlijk het meest logisch. Echter kan dit ook de kleur oranje of rood zijn. Dit is maar net waar jij voor wilt staan en wat je wilt uitstralen. Zoals je merkt zijn er dus veel aspecten waar we rekening mee houden.
Kleuren zijn opgebouwd uit codes en percentages. Zo heb je: RGB, CMYK en PMS. Hieronder leggen we je verder uit waar de codes voor staan en waar je rekening mee moet houden:
Wat is RGB:
De afkorting van rood, geel en blauw is RGB. Elke kleur heeft een code welke lijdt naar een specifieke kleur rood, geel of blauw. Waneer je deze kleuren met elkaar mengt ontstaan daar 3 codes uit. Laten we even paars als voorbeeld nemen. Paars is een mengsel van rood en blauw en heeft deze code: R 170, G 0, B 255. Je ziet dus dat er bij geel een 0 staat. Logisch ook want paars is opgebouwd uit rood en blauw. RGB wordt vaak gebruikt voor digitale uitingen. Naast RGB heb je ook nog HEX codes. HEX codes worden vaak afgebeeld met een hashtag en hebben 6 cijfers. Zwart is bijvoorbeeld #000000. HEX codes worden enkel digitaal gebruikt en zijn dus uitstekend voor je website.
Wat is CMYK
Net zoals bij RGB heeft CMYK ook een afkorting: Cyaan, Magenta, Yellow en Black. CMYK wordt enkel gebruikt voor print- en drukwerk en bestaat uit percentages. Zwart is bijvoorbeeld C 0%, M 0%, Y 0% , K 100%. De meeste printers maken gebruik van deze kleur omdat het heel makkelijk te mengen is.
Vaak krijgen wij de vraag of bovenstaande kleuren overal hetzelfde zijn. Het antwoord is: Nee. Op een beeldscherm (RGB/HEX) zijn vaak heel anders dan op een beeldscherm. Je vraagt je nu waarschijnlijk af hoe dit kan. Dit komt omdat CMYK niet altijd hetzelfde wordt geprint. Zo kan het zijn dat er bij de ene drukkerij andere percentages worden gebruikt als bij de andere. Je kunt dit probleem tackelen door altijd bij dezelfde drukkerij te printen óf je kunt gebruikmaken van PMS-kleuren.
Wat is PMS (ofwel: Pantone Matching System)?
Eigenlijk is Pantone gewoon een bedrijf. Mister Pantone had vroeger waarschijnlijk een hekel aan het kleurverschil met CMYK en heeft daarom zijn eigen kleuren ontwikkeld. Deze kleuren staan allemaal in een PMS-waaier en zijn dus niet aan te passen of wijzigen. Het voordeel is dat de PMS kleuren altijd hetzelfde zijn en je dus zeker bent van de juiste kleuren. Een nadeel van PMS kleuren is dat het iets prijziger om te printen. Dat de kleur altijd hetzelfde is hoeft trouwens niet te betekenen dat de kleur op elk papier hetzelfde is. De onderliggende papiersoort kan de inkt op verschillende manier absorberen, waardoor er kleurverschil per papiersoort kan ontstaan.
Papiersoorten / PMS
De verschillen in de PMS kleuren op verschillende papiersoorten wordt aangegeven met een letter achter een kleurcode: ‘U’ staat bijvoorbeeld voor ‘Uncoated’: ongestreken papiersoorten. Deze papiersoorten kent een grovere structuur en zijn beschrijfbaar. Denk bijvoorbeeld aan 300 grams natuurkarton visitekaartjes of briefpapier. ‘C’ staat voor ‘Coated’: gestreken papiersoorten, zoals bijvoorbeeld mat of glans.
Tijdens het ontwikkelen van een brandbook zetten wij de PMS kleuren altijd in het document en krijg je een overzicht met alle kleuren.
Wil jij meer weten over kleuren en je niet groen en geel ergeren aan al die soorten codes? Neem contact met ons op en wij adviseren je graag!